PENJELASAN PANJANG LEBAR MENGENAI SALAH ERTI HUKUM JAMAK DAN QASAR
PENJELASAN PANJANG LEBAR MENGENAI SALAH ERTI HUKUM JAMAK DAN QASAR
Allah SWT memberi dua kemudahan kepada orang yang bermusafir untuk melaksanakan solat iaitu JAMAK dan QASAR.
Untuk seseorang itu mendapat kelayakan rukhsah(keringanan)
solat musafir(jamak dan qasar) mestilah menepati beberapa syarat.
Berikut adalah syarat-syarat yang dimaksudkan:
Pertama: Mestilah berada di dalam keadaan bermusafir iaitu perjalanan ke destinasi sekurang-kurangnya dua marhalah.
Kedua: Perjalanannya telah melepasi pagar qaryah(boleh
diterjemahkan sebagai kawasan kampung, taman perumahan, mukim atau
daerah mengikut uruf setempat).
Ketiga: Tidak mengikuti imam solat yang bermukim jika ingin mengqasarkan solat.
Keempat: Tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih
di tempat yang dituju selain pada hari mula sampai dan pada hari akan
keluar dari destinasi.
(Rujuk: al-Fiqh al-Manhaji ‘ala Mazhab al-Imam al-Syafi’ie, Jilid 1, Bab Solat Musafir)
HUKUM YANG DISALAH ERTI
Syarat ke-4 merupakan perkara yang PALING DISALAH ERTIKAN
oleh ramai orang. Sehingga mereka menyangka jika sudah merancang untuk
menetap di sesuatu tempat (contohnya) 2 minggu, maka menyangka masih
boleh menjamak dan mengqasarkan solat dalam tempoh tiga hari. Sedang ia
adalah sangkaan yang salah dan tidak bertepatan dengan apa yang
termaktub di dalam kitab-kitab Fiqh Mazhab Syafi’ie.
Jika seseorang yang menetap (contohnya) di Shah Alam
merancang untuk berada (contohnya) di Kota Bahru selama 7 hari. Maka dia
hanya dibenarkan untuk menjamak dan qasar ketika dalam perjalanan
sahaja dan setibanya di destinasi dia sudah menjadi orang yang bermukim.
MENGAPA TIDAK BOLEH LAGI JAMAK DAN QASAR?
Ini kerana apabila seseorang itu berazam untuk menetap
(contohnya) di Kota Bahru lebih dari 3 hari, ini bermakna ia telah
berniat bermukim di destinasi itu. Apabila dia sampai ke destinasi
tersebut maka dia sudah mendapat status orang yang bermukim bukan lagi
musafir. Sedangkan rukhsah(keringanan) solat musafir hanya diizinkan
oleh Allah Ta’ala bagi orang yang berstatus musafir, sepertimana Allah
berfirman di dalam surah al-Nisa’, ayat 101:
وإذا ضربتم في الأرض فليس عليكم جناح أن تقصروا من الصلاة} النساء: 101}
Maksudnya: “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa "mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir.”
Maksudnya: “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa "mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir.”
Permasalahan ini telah dijelaskan oleh Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam karangannya ‘Mihaj al-Tolibin’, menurut beliau:
ولو نوى إقامة أربعة أيام بموضع انقطع سفره بوصوله، ولا يحسب منها يوما دخوله وخروجه على الصحيح
Maksudnya: “Jika seseorang berniat mukim(iqamah) selama 4 hari di destinasi maka terputus (hukum) musafirnya dengan ketibaannya (di destinasi) dan tidak dikira dari tempoh itu hari dia masuk (ke destinasi) dan keluar (dari destinasi) menurut pendapat yang sahih.”
Maksudnya: “Jika seseorang berniat mukim(iqamah) selama 4 hari di destinasi maka terputus (hukum) musafirnya dengan ketibaannya (di destinasi) dan tidak dikira dari tempoh itu hari dia masuk (ke destinasi) dan keluar (dari destinasi) menurut pendapat yang sahih.”
Menurut kenyataan Imam Nawawi di atas, tempoh seseorang itu
mendapat status mukim ialah 4 hari, jika seseorang itu berazam atau
berniat untuk menetap (contohnya) Kota Bahru selama 3 hari atau kurang
dari itu, maka dia masih boleh melakukan solat musafir(jamak &
qasar) selama tempoh itu walaupun sudah sampai atau berada di destinasi.
Ini kerana dia masih dalam keadaan musafir .
APAKAH MAKSUD ‘TIDAK TERMASUK HARI KELUAR DAN MASUK?
Menurut mazhab Syafi’ie, tempoh untuk menentukan seseorang
itu berstatus mukim ialah menetap di sesuatu tempat selama 4 hari atau
lebih, tetapi tidak dikira hari perlajanan ke destinasi dan hari pulang.
Sebagai contoh:
Situasi 1:
Ahmad akan bercuti di Kota Bahru selama 7 hari iaitu dari hari Isnin hingga Ahad. Menurut perancangan, Ahmad akan bertolak dari Shah Alam pada hari Isnin dan akan bertolak pulang dari Kota Bahru pada hari Ahad. Jadi tempoh sebenar Ahmad berada di Kota Bahru ialah 5 hari setelah tolak hari pergi dan pulang. Menurut kiraan tersebut, Ahmad secara otomatik telah berniat bermukim di Kota Bahru iaitu lebih dari 3 hari. Dengan ini, setiba Ahmad di Kota Bahru beliau tidak boleh lagi solat musafir.
Ahmad akan bercuti di Kota Bahru selama 7 hari iaitu dari hari Isnin hingga Ahad. Menurut perancangan, Ahmad akan bertolak dari Shah Alam pada hari Isnin dan akan bertolak pulang dari Kota Bahru pada hari Ahad. Jadi tempoh sebenar Ahmad berada di Kota Bahru ialah 5 hari setelah tolak hari pergi dan pulang. Menurut kiraan tersebut, Ahmad secara otomatik telah berniat bermukim di Kota Bahru iaitu lebih dari 3 hari. Dengan ini, setiba Ahmad di Kota Bahru beliau tidak boleh lagi solat musafir.
Situasi 2
Berlainan pula jika Ahmad akan bercuti di Kota Bahru selama 5 hari iaitu dari hari Isnin hingga Jumaat. Menurut perancangan, Ahmad akan bertolak dari Shah Alam pada hari Isnin dan akan bertolak pulang dari Kota Bahru pada hari Jumaat. Jadi tempoh sebenar Ahmad berada di Kota Bahru ialah 3 hari setelah tolak hari pergi dan pulang. Ini bermakna Ahmad masih lagi berstatus musafir meskipun sudah tiba di Kota Bahru kerana keberadaannya di sana kurang dari 4 hari.
Berlainan pula jika Ahmad akan bercuti di Kota Bahru selama 5 hari iaitu dari hari Isnin hingga Jumaat. Menurut perancangan, Ahmad akan bertolak dari Shah Alam pada hari Isnin dan akan bertolak pulang dari Kota Bahru pada hari Jumaat. Jadi tempoh sebenar Ahmad berada di Kota Bahru ialah 3 hari setelah tolak hari pergi dan pulang. Ini bermakna Ahmad masih lagi berstatus musafir meskipun sudah tiba di Kota Bahru kerana keberadaannya di sana kurang dari 4 hari.
APAKAH DALIL MAZHAB SYAFI’IE TENTANG TEMPOH MUKIM BERDASARKAN 4 HARI?
Ia berdalilkan sepotong riwayat yang diriwayatkan di dalam Sahih Imam Bukhari dan Muslim(dengan lafaz Imam Muslim):
عن الْعَلَاءَ بْنَ الْحَضْرَمِيِّ، يَقُولُ: سَمِعْتُ
رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لِلْمُهَاجِرِ
إِقَامَةُ ثَلَاثٍ بَعْدَ الصَّدَرِ بِمَكَّةَ»، «كَأَنَّهُ يَقُولُ لَا
يَزِيدُ عَلَيْهَا»
Maksudnya: Saidina al-‘Ala bin al-Hadrami Radiyallahu ‘anhu berkata, ‘aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda’, “Mukim bagi Muhajir selama 3 hari di Mekah selepas kembali dari Mina”, 'Seolah-olah Baginda menyatakan tidak lebih dari tempoh itu'.
Maksudnya: Saidina al-‘Ala bin al-Hadrami Radiyallahu ‘anhu berkata, ‘aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda’, “Mukim bagi Muhajir selama 3 hari di Mekah selepas kembali dari Mina”, 'Seolah-olah Baginda menyatakan tidak lebih dari tempoh itu'.
Menurut Imam Ibn Hajar al-‘Asqallani di dalam Fathul Bari,
Hadith ini memberi maksud bahawa Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam
melarang golongan Muhajirin –Radiyallahu ‘anhum- bermukim di Mekah
sebelum pembukaan kota tersebut.
Menurut Imam Nawawi pula(juga dalam Fathul Bari), hadith
ini menjelaskan bahawa Baginda Sallallahu ‘alaihi wa sallam mengharamkan
golongan Muhajirin bermastautin di Mekah.
Menurut Imam Ibn Hajar lagi:
ويستنبط من ذلك أن إقامة ثلاثة أيام لا تخرج صاحبها عن حكم المسافر
Maksudnya: Pengajaran yang boleh diambil dari itu(hadith), sesungguhnya menetap selama tiga hari tidak mengeluarkan seorang itu dari hukum musafir.
Maksudnya: Pengajaran yang boleh diambil dari itu(hadith), sesungguhnya menetap selama tiga hari tidak mengeluarkan seorang itu dari hukum musafir.
Berdasarkan hadith sahih di atas dan penjelasan dari
kedua-dua imam menunjukkan bahawa tempoh menetap yang melebihi dari tiga
hari(iaitu 4 hari dan ke atas) adalah tempoh yang tidak melayakkan
seseorang menjadi seorang musafir.
Hadith dikuatkan lagi dengan tindakan Saidina Umar
al-Khattab Radiyallahu ‘anhu yang tidak membenarkan golongan kuffar ahli
zimmah menetap di bumi Hijaz dan beliau membenarkan para peniaga dari
kalangan ahli Zimmah menetap selama tiga hari sahaja.(Rujuk: al-Talhis
al-Habir)
Selain itu sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam Malik di
dalam al-Muwatta’ (Riwayat Muhammad bin al-Hasan) bahawa Saidina Umar
membenarkan golongan Yahudi dan Nasrani berada di Madinah selama tiga
hari untuk mendapatkan keperluan mereka dan tidak boleh seorang di
antara mereka menetap lebih dari tempoh tersebut. (Rujuk: Ifadah
al-Raghibin)
Tindakan Saidina umar menunjukkan bahawa beliau tidak mahu
golongan kuffar bermukim dan menetap di Tanah Haram, lalu beliau hanya
membenar golongan ini dalam keadaan musafir sahaja.
Ini lah dalil yang menjadi asas Imam al-Syafi’ie Radiyallahu ‘anhu dalam menentukan tempoh permukiman.
BAGAIMANA PULA RIWAYAT NABI PERNAH MENGQASARKAN SOLAT LEBIH DARI 3 HARI?
Sememangnya terdapat riwayat sahih yang menunjukkan baginda
pernah mengqasarkan solat ketika musafir lebih dari 3 hari. Ini
seolah-olah pada zahirnya, mazhab Syafi’ie bertentangan dengan Sunnah.
Riwayat yang dimaksudkan ialah:
عن عمران بن حصين رضي الله عنه قال: "غزوت مع رسول الله صلى
الله عليه وسلم ، وشهدت معه الفتح، فأقام بمكة ثماني عشر ليلة، لا يصلي
إلاّ ركعتين". رواه أبو داود
Maksudnya: Saidina Imran bin Husain Radiyallahu ‘anhu berkata, “Kami pergi berperang bersama-sama Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam dan aku menyertai Baginda ketika pembukaan kota Mekah, lalu Baginda menetap di Mekah selama 18 hari dan Baginda tidak mengerjakan solat melainkan dua rakaat(qasar)”. (Hadith riwayat Imam Abu Daud)
Maksudnya: Saidina Imran bin Husain Radiyallahu ‘anhu berkata, “Kami pergi berperang bersama-sama Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam dan aku menyertai Baginda ketika pembukaan kota Mekah, lalu Baginda menetap di Mekah selama 18 hari dan Baginda tidak mengerjakan solat melainkan dua rakaat(qasar)”. (Hadith riwayat Imam Abu Daud)
Pendirian mazhab Syafi’ie mengenai hadith ini, apabila
seseorang berniat tinggal di sesuatu tempat yang TIDAK PASTI TEMPOH
MENETAP di sesuatu tempat kerana MELAKUKAN TUGAS YANG BELUM TENTU TAHU
BILA SELESAINYA, maka dia boleh mengqasarkan solat sehingga 18 hari
tidak termasuk hari pergi dan pulang. Berdasarkan hadith di atas,
Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam telah menetap selama tempoh
tersebut pada tahun pembukaan kota Mekah kerana memerangi puak Hawazin
dan Baginda mengqasarkan solatnya kerana Baginda tidak pasti berapa lama
Baginda terpaksa tinggal di situ. (Rujuk: al-Fiqh al-Manhaji atau
Ifadah al-Raghibin)
Isu ini juga dijelaskan oleh Imam al-Nawawi di dalam ‘Minhaj al-Tolibin’:
ولو أقام ببلد بنية أن يرحل إذا حصلت حاجة يتوقعها كل وقت قصر ثمانية عشر يوما, وقيل: أربعة، وفي قول: أبدا.
Maksudnya: “Jika seseorang menetap di sebuah negeri dengan niat bahawa dia akan meninggalkan (negeri itu) jika tercapai hajatnya(selesai sesuatu urusan) seperti yang dijangkakan, maka dia boleh qasar setiap waktu selama 18 hari. Ada pendapat lain selama 4 hari, juga terdapat qaul menyatakan selama-lamanya.”
Maksudnya: “Jika seseorang menetap di sebuah negeri dengan niat bahawa dia akan meninggalkan (negeri itu) jika tercapai hajatnya(selesai sesuatu urusan) seperti yang dijangkakan, maka dia boleh qasar setiap waktu selama 18 hari. Ada pendapat lain selama 4 hari, juga terdapat qaul menyatakan selama-lamanya.”
Walaubagaimana pun, pendapat yang muktamad di dalam Mazhab
Syafi’ie ialah tidak lebih dari 18 hari iaitu tidak termasuk hari pergi
dan pulang. Hukum keringanan ini(jamak & qasar selama 18 hari) hanya
untuk sesiapa yang tidak tahu atau tidak pasti berapa lama dia akan
berada di sesuatu destinasi kerana urusan belum pasti selesai.
Sebagai contoh: Ali mengidap satu penyakit dan penyakit ini
hanya boleh dirawat di Singapura. Tempoh rawatan itu tidak boleh
dipastikan oleh pakar perubatan. Lalu Ali pergi bermusafir ke Singapura
dalam keadaan tidak pasti berapa lama di akan menetap di Singapura
kerana bergantung kepada tempoh rawatan yang tidak pasti. Jadi dalam
situasi ini, Ali boleh mengqasar solatnya selama 18 hari tidak termasuk
hari pergi dan pulang.
Wallahu A'lam
PENJELASAN PANJANG LEBAR MENGENAI SALAH ERTI HUKUM JAMAK DAN QASAR
Reviewed by Akhy LaN
on
3:38 PM
Rating:
No comments: